Anketa: Co se má vyučovat na školách v mediální výchově?

Lidé často mluví o vzdělávání kritického myšlení ve školách. Tímto bodem se zabývá i ministr školství Rober Plaga. V České televizi řekl, že gramotnost je nízká, protože jsou staré učebnice a chybí technika. Proto jsme se zeptali učitelů na základních a středních školách na otázku: ,,Co se má vyučovat v mediální výchově?

Martina Fiebigerová, Základní škola Bedřicha Smetany Lanškroun:

Vyučovat se má práce se zdroji, rozlišování pravdy a nepravdy, ověřování informací a fake news. Na místě je podpora kritického myšlení. U nás máme projektové dny na určité téma, naposledy na válku na Ukrajině, využíváme projekt Jeden svět na školách a zveme zajímavé lidi na besedy.

 

 

 

 

 

Petra Šampalíková, Obchodní akademie Plzeň:

Mají se srovnávat média z hlediska jejich možností a charakteristických vlastností, zpracovávání informací médii a novinářské etiky, a také upozorňovat na sociální sítě a jejich nebezpečí. Ideálně pracovat co nejvíc prakticky, analyzovat články a příspěvky z různých hledisek, psát a natáčet zprávy podle zadání.

 

 

 

 

Jana Konvičná, Střední škola technická a ekonomická Brno:

Mediální výchova se dotýká spousty předmětů. Žáci se mají cíleně seznámit s médii a jejich možnostmi. Také je důležité naučit základní formy publikování a prezentace – ideálně vyzkoušením v praxi, ať vydáváním do školního časopisu, sazbou publikace, tvorbou efektních prezentací, publikováním na web nebo tvorbou videa. Cílem edukace je dojít k závěru, že obsah může vytvářet kdokoliv – já, ale i někdo málo důvěryhodný. Dostupná média přináší problém šíření fake news, je potřeba s žáky řešit orientaci ve zprávách. Podporovat kritické myšlení stylem „důvěřuj, ale prověřuj,“ rozhodně nejpřesvědčivější jsou rozbory případů z praxe, kdy posunutí významu sdělení, mělo velký dopad na skutečné události.

Přidat komentář