Reportéři bez hranic (RSF) popsali Čínu jako světově největší vězení pro novináře a online disidenty. Komunistická strana dovedla represe do „nových výšin“, uvedli reportéři na svých stránkách 2016 World Press Freedom Index. „Novináři nebyli ušetření ničeho, dokonce ani únosů, nucených televizních doznání a výhrůžek příbuzenstvu,“ dodali.
Peking se snaží omezit přístup a vysílání zahraničních médií rušením krátkých rádiových vln včetně těch, které patří BBC, a blokováním webových stránek. Zámořské čínsky píšící noviny tvrdí, že nejsou vlastněné státem a jsou blokované na čínské pevnině. Mezinárodní anglické stránky jako BBC jsou často volné k nahlédnutí, ale obsah, který je v rozporu s čínskou komunistickou rétorikou, je filtrovaný. Taktéž anglické zpravodajství je filtrované v dobách napětí.
Strach, že by média v Hongkongu ztratila svou nezávislost po roce 1997, kdy se území tohoto „městského státu“ vrátilo pod správu Číny, obecně nevymizel. Hongkong má stále redaktorsky velice dynamická média, ale obavy z vměšování zůstávají.
Televize je přístupná především v domácnostech, na trhu panuje silná soutěž, zejména ve městech. Existuje více než 3300 místních, regionálních a národních televizních kanálů. Státní Chinese Central TV (CCTV) je čínská největší mediální společnost. Její nadvláda je každodenně pohání regionální televize, které jsou v éteru celostátně díky satelitům. V Číně je hlavním prostředkem placené televize vysílání vedené kabelem. Všechny čínské rádiové stanice (více jak 2 600) jsou také vlastněné státem.
V Číně se vydává přes 1 900 papírových novin. Každé město má svůj vlastní plátek kontrolovaný místním vedení. Čína vynakládá obrovské množství peněz na TV, rádio, online i papírová média působící na mezinárodní scéně. Hlavním úkolem je rozšíření politické moci a zvýšení image státu. O to méně chce Čína dovolit zahraničním mediálním hráčům vstoupit na trh.
Fenomenální online růst
Se skoro sedmi sty miliony internetových uživatelů (průzkum Čínského internetového síťového informačního centra, CNNIC, ke konci roku 2015) hraje čínská populace prim v užívání internetu. Podle CNNIC má 89 % Číňanů přístup k internetu skrze chytrý telefon.
V Číně jsou tři online obři. „Tencent“ dominuje online hrám, Baidu vyhledávání a Alibaba, lídr v e-komerci, ve spolupráci se Sinou (čínskou mediální společností) obsluhuje mikroblog Weibo (obdoba Twitteru nebo Facebooku).
Vzhledem k oficiální cenzuře ztrácí Weibo na dojmu jako fórum, kde by se daly sdílet relativně necenzurované zprávy. Velké podpoře se v Číně těší platformy přenášející videa, včetně Youku Tudou a Sohu patřící společnosti Alibaba.
Rozsáhlý webový filtrační systém přezdívaný „Velký čínský firewall“ blokuje desítky tisíc stránek. Tisíce kyber policistů hlídají web a materiál považovaný za politicky a sociálně citlivý je odfiltrovávaný. Mezi blokované zdroje patří například Facebook, Twitter, YouTube a stránky o lidských právech.
Použití nástrojů na obcházení regulí státu, včetně virtuálních privátních sítí (VPN), se stalo těžší poté, co Čína posílila svůj firewall tak, aby mohla zachytit datový provoz do a z jednotlivých IP adres.