„Britové milují bulvár stejně jako Češi,“ říká student žurnalistiky Michal Jindra

Málokomu z nás se podaří žít dlouhou dobu v zahraničí a poznat tak cizí kulturu, včetně médií a jejich fungování. Bývalý dopisovatel serveru iDnes.cz a nynější student žurnalistiky, médií a komunikace na univerzitě v Cardiffu Michal Jindra, však to štěstí má.

Spojené království se poslední tři roky nachází v nelehké situaci. Několikrát odložený brexit a s ním spojené demonstrace se dotýkají každého občana, včetně obyvatelů Walesu, kde 52% obyvatel hlasovalo pro odchod. Právě ve velšském hlavním městě Cardiffu studuje Michal Jindra, který minulý rok absolvoval bakalářský stupeň na univerzitě ve Worcesteru. Za takovou dobu se student žurnalistiky seznámí s povahou zdejšího tisku velice dobře.

Jak se liší britská média od českých? Mají něco, co ta naše nemají?

Jedním ze základních, nicméně velmi důležitých rozdílů je ten, že v britských médiích se pohybuje výrazně více peněz. Mediální domy si tak mohou dovolit podstatně větší počet zaměstnanců, což se pak odráží na celkovém obsahu. Kdybych měl uvést jeden příklad za všechny, tak podle veřejně dostupných informací má BBC News přibližně 2000 novinářů, mezi něž patří i desítky zahraničních korespondentů.

Mít svoje reportéry přímo v místě nepochybně přináší řadu výhod, jednak je reportáž autentičtější, zároveň má zpravodaj možnost jít více do hloubky. Kromě toho se zpravodajská BBC nezaměřuje pouze na světové mocnosti a nejdůležitější politické instituce, ale reportuje i z dalších zemí. Podle údajů, které uvádí na webu, přinesli v loňském roce reportáže z více než 150 států.

Kdybych měl zmínit patrný rozdíl v tištěných médiích, tak zatímco v Česku mám dojem, že noviny zeštíhlují, tak na ostrovech stále najdete výtisky o několika desítkách stránek, k nimž jsou často vloženy ještě přílohy. Jedním z takových příkladů by mohl být The Daily Telegraph, v němž se objevují často i dlouhé texty, kterých – podle mého soudu – naopak v českých médiích ubývá.

Nicméně pokud by někdo čekal, že konzervativní Britové budou číst bulvár méně než u nás, tak se mýlí. Tak jako v Česku je na první pozici v počtu prodaných výtisků Blesk, tak v Británii jsou na vrchních příčkách bulvární deníky The Sun a Daily Mail. Nepochybně se v britských médiích také promítá popularita konkrétních sportů. Zatímco u nás de facto celou zimu plní internetové servery a noviny tolik populární biatlon, tak v ostrovních médiích o něm najdete zmínku těžko. Naopak velký prostor věnují zdejší novináři ragby, zejména pak v poslední době, kdy se v Japonsku konalo mistrovství světa, v němž se Anglie i Wales dostali velmi daleko.

Přidat komentář