Facebookem cloumá další průšvih, tentokrát se týká nadhodnocování statistik

Obžaloba Facebooku firmou Crowd Siren z roku 2016 nabrala nový rozměr odkrytím dosud neznámých okolností. Globální sociální síť čelí dalšímu incidentu a hrozí jí další prohra. Žaloba digitální agentury Crowd Siren má naději se dočkat konce poté, co se podle serveru Mediaguru agentuře podařilo dokázat záměrné falšování statistik sledovanosti videí na sociální síti za účelem ovlivnit inzerci. Ačkoli má celá kauza potenciálně zanedbatelný dopad pro Facebook, zdaleka není ojedinělá. Facebook v poslední době čelil mnoha dalším incidentům, které otřásají zdánlivě neprůstupnými zdmi mediálního giganta.

Rok 2016 byl pro Facebook zlomový. Skandál v souvislosti s firmou Cambridge Analytica se stal kvůli chabé bezpečnosti světové internetové společnosti. Zmíněná firma tehdy zneužila osobní data desítek miliónů uživatelů s cílem ovlivnit probíhající prezidentské volby v Americe mezi Donaldem Trumpem a Hillary Clintonovou. Facebook v dubnu čelil jak nátlaku amerického Kongresu na větší regulace, tak rovněž zaplatil nejvyšší možnou pokutu udělenou Britským úřadem pro ochranu osobních údajů – v přepočtu téměř 15 milionů korun. Částka, která je v poměru s ročním obratem firmy zanedbatelná, nebyla tím nejhorším trestem pro Facebook. Mnohem horší byla negativní kampaň, která se strhla na tehdy zdánlivě neprůstřelnou firmu.

Kybernetické útoky i stínové reklamy

Na oligopolní společnost dosud těžící z ohromného množství dat poskytnutých uživateli se tak spustily jednotné snahy o regulaci. Na těchto snahách mají zájem především legální aparáty jednotlivých států a Evropské unie. Nátlak opět zesílil, když koncem září po masivním kybernetickém útoku ukradli osobní data desítek milionů uživatelů.

Další kritice čelila sociální síť kvůli násilnostem popuzovaných šířením mnohočetných falešných zpráv v dubnu na Srí Lance, nebo poté, co Facebook netransparentně poskytoval údaje uživatelů inzerentům, jedná se o tzv. stínovou reklamu. Jak uvádí web The Guardian, rovnováha sil digitálních marketingových společností se mění, aby vyhověla potřebám jedinců a demokratické společnosti a Facebook nebude do budoucna výjimkou.

Přidat komentář