Pod názvem Generation What? se skrývá nový společný projekt České televize a Českého rozhlasu, který se zabývá životním stylem mladých lidí od 18 do 34 let, takzvané generace Y. Má zmapovat nejen jejich návyky a zájmy, ale i pohled na politickou situaci a vztahy.
„Za nedlouho se z této generace budou rekrutovat ti, kteří budou určovat směřování naší země a tvořit většinu pracovní síly. Mnoho o nich nevíme. Cílem projektu Generation What? je tuto situaci změnit, umožnit vytvoření autoportrétu, nechat její příslušníky hovořit o sobě, rodině, přátelích, společnosti, budoucnosti, hrozbách a touhách,“ říká Alena Müllerová, vedoucí tvůrčí skupiny. Celý projekt by tak měl přiblížit současný život všem, bez ohledu na věk a postavení.
Stěžejním bodem celého projektu je obsáhlý dotazník, který může kdokoliv vyplnit na webové stránce www.generation-what.cz. Na jeho vytvoření se podílel Sociologický ústav Akademie věd ČR. V něm mohou respondenti odpovědět na 148 otázek, které se týkají jak života mladých, tak i všech ostatních ve společnosti. Zároveň je možné porovnávat odpovědi s ostatními účastníky průzkumu a jednotlivé odpovědi filtrovat podle různých atributů. Okamžitě tak vidíte, jak se lišily odpovědi studentů a pracujících nebo mužů a žen.
Na dotazník navazují jednotlivé projekty České televize (ČT) i Českého rozhlasu (ČRo). Na ČT vzniká celovečerní televizní dokument, který nabídne portréty čtyřiceti mladých lidí. Příspěvky o mladých natáčel také ČRo, který je v květnu zařadí do vysílání Radiožurnálu. Objeví se v nich velká škála zástupců generace Y, od digitálního nomáda po studenta Univerzity Palackého v Olomouci. Zároveň se do projektu zapojuje také Radio Wave, tedy stanice ČRo, která svým obsahem míří především na mladší posluchače.
Vedle České republiky probíhá výzkum také v ostatních státech, zapojila se do něj veřejnoprávní média například ve Francii, Německu, Nizozemsku nebo Itálii. Výzkum tak nabídne nejen pohled na generaci ve vnitrostátním měřítku, ale umožní porovnat odlišnosti mezi mladými v rozličných státech.