Recenze: Szantó podává další report. Tentokrát z Izrastiny

Blízkovýchodní dění očima novináře, který se nebojí nejen vykročit z komfortu evropského světa, ale jedním krokem vstoupit přímo do neklidných oblastí Izraele a Palestiny. Právě o nich je druhá kniha Jakuba Szantó nesoucí název Z Izrastiny s láskou: Reportérem mezi dvěma zeměmi.

Je až neuvěřitelné, jakým způsobem dokázal první stálý zpravodaj České televize pro Blízký východ představit Izrael a Palestinu v pouhých 300 stranách. Ty jsou plné historického vývoje, mezinárodních vztahů, důležitých smluv i osobností, stejně jako příběhů obyčejných Izraelitů a Palestinců, kteří mají ať už vyznávanými životními hodnotami nebo problémy, se kterými se musí dennodenně potýkat, k obyčejnosti tady u nás vlastně na míle daleko.

Díky osobitému způsobu Szantóva vyprávění není kniha jen výčtem faktů, ale opravdovým příběhem dvou zemí, které ve 20. století pořádně zamávaly celým arabským světem. Ruku na srdce, málokdo z nás má v dění na Blízkém východě zcela jasno, a právě kniha Z Izrastiny s láskou je dalším dílkem do komplikované skládačky informací a poznatků o zmíněném území. Navíc otázka „Proč?“, která se při snaze o co nejdokonalejší pochopení Izraele a Palestiny nabízí nesčetněkrát, je v knize téměř vždy zodpovězena, a čtenář tak může v noci klidně spát.

Emoce i vtip

Szantó se nebojí vyjádřit emoce. Píše o odvaze, napětí i slzách, které s sebou povolání zahraničního zpravodaje přináší. I přes vše, co za 5 let strávených v izraelském Tel Avivu zažil, si zachovává objektivitu a odmítá černobílý pohled na Izraelity jako okupanty a Palestince jako teroristy. Čtenářům dává nahlédnout i do historie vlastní rodiny, která byla kvůli židovskému vyznání zasažena holocaustem. Že tím pádem není na místě humor a vtip? Autor to vidí jinak a tíživé kapitoly prokládá humorným vyprávěním o pašování ostatků dědečka do Svaté země nebo o příkoří, které přináší v Izraeli dlouhé vlasy.

Knihu se nemusí bát vzít do ruky nikdo. Laik, dobrodruh, student, senior, cestovatel… Je to fuk. Nevadí, pokud o Izraeli a Palestině nevíte vůbec nic, a nevadí, jestli máte znalostí na rozdávání. Stejně jako Szantóva prvotina Za oponou války: Zpravodajem na blízkém východě, za níž obdržel roku 2019 ocenění Magnesia Litera, je i Z Izrastiny s láskou zkrátka dílem, které vás nenechá chladným. A to je hlavní.

Z Izrastiny s láskou: Reportérem mezi dvěma zeměmi

autor: Jakub Szantó

nakladatelství: Argo