Novinář v popkultuře: Slídil

slídilSlovo novinář má u mnoha lidí silně negativní konotaci. K odlehčení tohoto názoru rozhodně nepřispěje ani Slídil, který nám nabízí pohled do zpravodajského hyenismu západních médií.

Ocitáme se v nočním LA, plném houkajících sirén, výstřelů a dopravních nehod, kde jako supi krouží zpravodajské týmy pátrající po senzaci. Je to prostředí, kde sledovanost hraje hlavní roli a etiku s morálkou tak odsunuje do pozadí. Do pozadí tak temného, že si jej ani neumíme představit.

Hlavní postava, Lou Bloom, jehož ztvárňuje bravurní Jake Gyllenhaal, je sociopat s chladně pragmatickým uvažováním. Osud ho přivede na dráhu kameramana na volné noze a on v tomto nervy drásajícím povolání nachází svůj smysl života. Stane se našim průvodcem na cestě video snímku od jeho pořízení v děsivé realitě zločinných ulic, až po jeho sestříhání a odvysílání v přímém přenosu. Ukáže nám, co jsou lidé schopni nabídnout za senzaci a my brzy zjišťujeme, že za tu se častokrát platí krvavá daň. „Krev se prodává,“ zní slova jednoho z představitelů snímku a my v kontextu pochopíme, že má dotyčný pravdu a toto krédo se vztahuje i na realitu.

Snímek od talentovaného režiséra Dana Gilroye není jenom fascinujícím dramatem. Hyperbolicky se nám snaží nastínit pozadí konzumace médií a tím nám dokázat náš podíl na upadající žurnalistické etice. Je na místě zmínit, že film je v určitých pasážích mírně přitažený za vlasy. I přesto však v mnohém vypovídá o realitě.

Film Slídil na ČSFD.

KOMENTÁŘE

Napsat komentář: Mediální (r)evoluce: Sportovní komentář nemusí být negativní a kritický, měl by být hlavně originální – Mediator1 Zrušit odpověď na komentář