Česká média upřednostňovala jméno Čaputové, jejímu soupeři věnovala méně prostoru

V sousedním Slovensku uběhl týden od druhého kola prezidentských voleb, ve kterém zvítězila Zuzana Čaputová. Kolik prostoru věnovala nové hlavě státu a jejímu soupeři Maroši Šefčovičovi česká internetová média? 

První kolo prezidentských voleb na Slovensku proběhlo 16. března, druhé pak o dva týdny později. V jaké souvislosti o uchazečích na slovenský post prezidenta psala vybraná česká média a kolikrát jejich jména zazněla v jednotlivých článcích? O největší nepoměr ve sledovaném období od 25. do 31. března se postaraly Parlamentní listy.

Seznam zprávy informovaly převážně o Čaputové

Redakce Seznam zpráv zmínila ve svém zpravodajství jméno úspěšné prezidentské kandidátky Zuzany Čaputové 252× (66 %), zatímco jméno evropského diplomata Maroše Šefčoviče 132× (34 %). Kandidátce se dostalo více pozornosti i v titulcích zpráv, a to devětkrát, oproti pěti věnovaným Šefčovičovi.

Čaputovou popisovaly jako silnou nástupkyni prezidenta Kisky v prezidentském křesle a první ženu od vlády Marie Terezie na Slovensku. Šefčoviče zase jako zkušeného diplomata evropské úrovně a ironicky „nadstranického,“ protože ho podporovala populistická strana SMĚR Roberta Fica.

Seznam zveřejnil volební rozhovory pouze ze štábu vítězky a tiskovou zprávu z uznání porážky Šefčoviče. V každé debatě doplňovali moderátoři k označení „prezident“ i přechýlenou verzi „prezidentka.“

O Čaputové si mohli více přečíst i čtenáři veřejnoprávního webu České noviny

Ani výběr ze zpravodajství České tiskové kanceláře na webu České noviny nepřinášel nejvyváženější zprávy, co se týče zastoupení jmen kandidátů. Zuzanu Čaputovou během posledního březnového týdne jmenoval 81× (73 %) a Maroše Šefčoviče 30× (27 %).  Za statistiky z titulků pak hovoří čísla 7:2 ve prospěch následné vítězky.

iDNES poskytl nejvyváženější prostor

Internetová verze deníku MF Dnes obstála v našem výzkumu nejlépe, i zde ale můžeme pozorovat poměrové neshody ve výskytu obou jmen. Právnička Čaputová porazila svého rivala čísly 137 zmínění (63 %) a devět z nich v názvu článku. Šefčovič se na zpravodajském portálu skupiny Mafra objevil 79× (37 %), z toho šestkrát v nadpise. Redakce pod vedením Naděždy Petrové vsadila hlavně na citace názorů vlivných českých osobností. Tomio Okamura například uvedl, že Čaputová je Drahoš v sukních. Nynější prezidentku Slovenské republiky přirovnal web k loutce, Šefčoviče následně označil za eurohujera.

Pouze ve dvou titulcích z osmnácti vynechaly Parlamentní listy jméno ženské uchazečky

Internetový web Parlamentní listy se nejvíce zaměřil právě na uchazečku ženského pohlaví. Ve svých osmnácti článcích jí nabídl prostor v názvu hned šestnáctkrát, kdežto o Maroši Ševčovičovi napsali jen v jednom případě. Konkrétně se jednalo se o článek Den D: Dostane se do čela Slovenska Čaputová, nebo Ševčovič? Celkové výsledky ukazují, že se Čaputové dále věnovaly 155× (73 %) a oponentovi 58× (zbylých 23%).

Přidat komentář