Novinář, kam se podíváš aneb žurnalisté okupují popkulturu

Baví mě sledovat filmy, hledat v nich skryté významy a následně je přenášet na papír v podobě článků v rubrice Novinář v popkultuře. Je tam toho tolik, co popsat, proto bývá nejtěžší vybrat to nejdůležitější a zdůraznit to ve svých přehlcených myšlenkách. V těch myšlenkách mě ale začala trápit jedna zásadní otázka. Proč jsou tak často hlavními hrdiny filmů, knih či komiksů právě novináři? Čím to je?

Novináři jsou neustále kritizováni, jelikož se jakožto subjektivně tvořící lidé nikdy nezavděčí všem. To vede k tomu, že jsou v jednom velkém kole dramatu, tvůrci z nich mohou vytvořit kladné i záporné postavy a to je divácky velmi atraktivní.

Také působí jako taková hnací síla mimo politické spektrum s mocí ovlivňovat a chránit běžné lidi, a tím se stávají hrdiny pro konzumenty dnešní popkultury. Lidé si často tuto profesi romantizují, a tak jim jakožto titulním postavám mohou scénáristi přisuzovat velmi rozmanité vlastnosti a dostávat je do různých dobrodružných situací.

Smršť emocí

Diváci a čtenáři potřebují emoce. A co jiného hraje lépe na city než morální a etické konflikty, které obzvlášť filmoví žurnalisté řeší každý den? Konzument si pak položí otázku: „Jak bych se zachoval já?“ A možná jenom stačí to, že jsou tak drzí a vytrvalí. Díky tomu se dostávají tam, kam se běžný smrtelník nedostane, čímž se stávají dokonalým nástrojem pro filmaře a spisovatele k posouvání děje.

Pro představu uvedu pár příkladů. Začněme u Marvelu. Peter Parker alias Spiderman je nedoceněný fotograf v novinách, který soupeří profesně i osobně s dalším pisálkem, a to Eddie Brockem. Ten je mimochodem i hlavní postavou v novém snímku Venom, kde vystupuje jako investigativní reportér v televizi. Tady lze hovořit o novinařině jakožto povolání, které s sebou přináší mnohá úskalí a je hodně vrtkavé. Příběh o Peteru Parkerovi či Eddie Brockovi zobrazuje jejich vzestupy a pády a tím dává filmařům prostor k nenásilnému vytvoření dramatické atmosféry.

Naproti tomu nevyrovnaná Bridget Jonesová je z úplně jiného soudku. Je to totiž střelená ženská středního věku, která vystupuje jako televizní moderátorka. Zato Lois Laneová, jedna z hlavních postav Supermana, je naprostá profesionálka milující svou práci a pracuje pro přední tisk.

A co Jake Gyllenhaal s Robertem Downeym Jr. ze San Francisco Chronical v marném honu na sériového vraha Zodiaca nebo Kalle Blomkvist a celá jeho redakce v trilogii Milénium? Ti zase suplují roli policejních vyšetřovatelů, kteří už se ve většině snímků přežili a pomalu přestávají diváky bavit. Tito detektivové jsou limitováni zákonem, ale novináři, aspoň tak, jak jsou zobrazováni, jako správní rebelové zákon velmi rádi obcházejí.

Dalo by se tedy říct, že novináři se tak často vyskytují ve filmech a knihách hlavně díky jejich tvárnosti. Ta je pro filmaře a spisovatele neskonale užitečná. Ale možná se za tím skrývá i jiné tajemství…

Přidat komentář