Černé ovce řeší problémy spotřebitelů už 25 let, nejčastěji pomáhají s nebankovními půjčkami a předváděcími akcemi

Publicistický investigativní pořad je v programu České televize už 25 let. Poprvé jej diváci mohli zahlédnout na obrazovkách České televize 13. dubna 1992. Nejsledovanějším dílem se stal díl o neúspěšné reklamaci telefonu a špatné dodávce uhlí, který v listopadu 1997 vidělo přes 1,7 milionu diváků.

Zájem diváků o tento pořad potvrzuje i počet námětů, které chodí dramaturgii. „Denně nám diváci posílají kolem dvaceti až třiceti námětů na reportáže. Přes veškerou osvětu si většina z nich stále stěžuje, že naletěla na předváděcí akci, výrazně jsou zastoupeny také stížnosti na zamítání reklamací vadného zboží, nejčastěji elektroniky, a zvláště mobilních telefonů. Poměrně časté jsou i stížnosti na pojišťovny, v jejichž pojistných podmínkách bývá velké množství výluk a pojistka se tak často nevztahuje na konkrétní, diváky popisované, případy,“ řekl dramaturg pořadu Jan Chaloupecký.

Příspěvky do pořadu připravuje na jednadvacet reportérů a při výrobě se střídají dva režiséři. Kromě klasických publicistických kauz mají v pořadu stálý prostor rubriky Test, Poradna a Vyzkoušeli jsme. „Tématem, kterému se Černé ovce v minulosti často věnovaly, jsou nebankovní půjčky. Schéma je vždy podobné. Zájemci o půjčku byli většinou z řad žadatelů, kterým odmítla z nějakého důvodu dát úvěr banka. Po sepsání smlouvy byli nuceni zaplatit několikatisícovou zálohu, půjčku ale přes původní sliby nikdy nedostali. Troufám si tvrdit, že i zásluhou našich reportáží zákon platící od prosince loňského roku radikálně zpřísnil podmínky pro poskytovatele takových půjček,“ komentuje Chaloupecký.

Publicistický magazín čerpající z námětů od diváků spatřil světlo světa v roce 1992 v tvůrčí skupině Čestmíra Kopeckého, který chtěl změnit to, jak diváci vnímali televizi za minulého režimu Proto nabídl pořad, který s divákem komunikuje a navíc i pomáhá. Nejprve byly Černé ovce měsíčník, který moderoval známý rozhlasový moderátor Jan Pokorný. Po půlročním vysílání se z pořadu stal čtrnáctideník. Nově se v něm začala objevovat upozornění na závadné zboží a podvodné jednání výrobců a prodejců.

Dnes Česká televize vysílá magazín Černé ovce od pondělí do čtvrtka v podvečer. Moderátorkou je již sedmnáctým rokem Iveta Fialová. Pořad sleduje v průměru 400 tisíc diváku, nejvíce se dívají muži, lidé starší padesáti let a středoškolsky nebo vysokoškolsky vzdělaní občané.

Přidat komentář