Uplynulo přesně 28 let ode dne, kdy došlo k odeslání vůbec první SMS zprávy. Netrvalo dlouho a právě SMSky se staly nejoblíbenějším typem mobilní komunikace. Zejména v této době covidové, kdy je distanční komunikace pomocí hovorů, on-line schůzí, ale také právě textovek klíčová pro řadu lidí z různých odvětví a pro novináře, kteří díky nim rychle získávají chtěné informace, jakbysmet.
První SMS, tzv. Short Message Service poslal dvaadvacetiletý Brit a počítačový vývojář Neil Papworth svému nadřízenému z počítače na telefon Orbitel stručné přání ,,Merry Christmas‘‘, a to konkrétně mobilní sítí GSM – známější jako Vodafone. Tehdy zřejmě úplně netušil, že jej těchto nevinných patnáct písmenek významně proslaví a co víc – nastolí budoucnost zcela nové mezilidské mobilní komunikace.
Ve Spojených státech byli, co se první textovky týče, ještě o krapet stručnější. Ve zprávě odesilatele Brennana Haydena, kterou poslal o několik měsíců později v roce 1993, stálo pouhé ,,Burp‘‘, tedy citoslovce v angličtině označující říhnutí.
Stačilo něco přes jedno desetiletí a mobilní služba SMS se stala výrazně oblíbenou. V roce 2005 už bylo na celém světě za jediný rok odesláno více než bilion textovek a čísla se od té doby pouze zvyšují.
Německý předchůdce
Přestože za den odeslání první SMS považujeme právě tento prosincový den, s původním konceptem této služby přišel již o několik let dřív pracovník německé telekomunikační společnosti Deutsche Telekom Friedhelm Hillebrand v roce 1985 na setkání této společnosti v Oslu.
Hillebrand mimo jiné také zavedl pravidlo 160 znaků na jednu SMS, které vyplynulo z jeho průzkumu desítek krátkých zpráv, které se psali na psacím stroji a jejichž průměrná délka byla právě 160 písmen. To se následovně stalo také základem pro symbolický limit 140 znaků na sociální síti Twitter, který se ale v roce 2017 zvýšil na dvojnásobek, což zejména žurnalisté pravděpodobně ocenili, jelikož právě prostřednictvím tweetů např. politici, odborníci a ostatní veřejné osobnosti sdílejí svůj pohled k aktuálnímu dění a z těchto vyjádření pak novináří čerpají materiál do svých článků nebo sami sdílejí své názory.
Sportovní utkání po textovkách
Že žurnalistika a SMS zprávy umějí jít ruku v ruce potvrdili například New York Times a jejich ,,experiment“ během Letních olympijských her (LOH) v Riu v roce 2016.
Tehdy totiž pustili do světa tzv. two-way text-messaging, tedy službu, jejímž prostřednictvím zástupce editora sportovní redakce Sam Manchester zasílal textovky, čímž jim byl poskytnut neformální pohled do zákulisí her, téměř jako by jim někdo z jejich blízkých přímo poslal textovou zprávu společně s fotkami či videem. Čtenářům nebyla odepřena ani možnost psát zpět a doufat v Manchesterovu odpověď.
,,Inovace je snahou oslovit čtenáře na platformách, které jsou pro jejich životy ústřední,“ reagoval Andrew Phelps, ředitel personalizace Times pro CNNMoney na otázku, proč vůbec něco takového vytvořili.
Úspěch aplikace, který posléze sklidila, by se dal číst tak, že lidé stále víc a víc upřednostňují komunikaci prostřednictvím médií a služeb, které jim jsou bližší, přístupnější a se kterými se setkávají denně při běžných situacích.
Vánoce plné esemesek
Blížící se Vánoce pro mobilní operátory jsou ve znamení trhání rekordů. Zpravidla totiž zaznamenávají nejvyšší počty odeslaných SMS právě v období Vánoc a zejména na Štědrý den. Například podle tiskové zprávy sítě T-Mobile za rok 2019 Češi během 24. prosince uskutečnili necelých 16 miliard hovorů, odeslali 19 miliard SMS a přes půl milionu MMS a obdobně tomu bylo i u ostatních operátorů jako je O2, Vodafone a další.