Televizní obrazovky by mohly zaplnit nové a neotřelé seriály mladých studentů DAMU, FAMU a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Od podzimu měli možnost vymyslet pro Českou televizi pilotní díl, který minulé pondělí odprezentovali porotě. Na práci deseti studentů přitom dohlížel známý scenárista Harold Apter, který je také držitel ceny Emmy a podílel se například na sérii Walker, Texas Ranger nebo Star Trek.
„Konkrétní studenti byli vybráni a nominováni samotnými univerzitami. Záleželo tedy na každé škole, zdali se do projektu přihlásí a kdo ji bude zastupovat,“ přibližuje proces výběru účastníků tisková mluvčí České televize Michaela Zahrádková. Porota pod vedením ředitele vývoje pořadů a programových formátů Jana Maxy nakonec překvapivě vybrala pět projektů. Z nich jeden je vítězný a další čtyři ještě studenti musí přepracovat. O jejich zařazení do vysílání pak rozhodne programová rada.
Jediným seriálem, ke kterému porota neměla žádné výtky, je příběh o sociálních předsudcích k romské menšině s názvem The Lynching. „Inspiraci jsme čerpali z nechvalně známé fotografie Lawrence Beitlera. Ta zachytila obyvatele amerického města Marion, kteří zlynčovali dva černošské mladíky. Vyprávění jsme přenesli do místního prostředí. Náš příběh popisuje vesnici, kde je zavražděn Rom obviněný ze znásilnění dívky. Na místo přijíždí mladý dokumentarista, který se snaží přijít na to, co se zde doopravdy stalo. Cílem je především ukázat, jakou sílu může dav mít. Pro větší autenticitu bude série vyprávěna jak z pohledu dokumentaristy, tak i pomocí přímých konfrontací s obyvateli vesnice,“ popisují děj tvůrci Klára Jůzová, Klára Kolářová a Radek Hosenseidl.
Jakub Votýpka je jeden z těch, kteří musí scénář předělat. Jeho Temné město vypráví o nemocném policistovi. „Je to příběh o detektivovi, který se dozví, že mu zbývá pouhých 12 měsíců života. Vrhne se proto do vyšetřování všech svých nedokončených případů. K tomu ale potřebuje policejní spisy, takže je ze stanice ukradne,“ líčí Votýpka děj. „Jsem hodně ovlivněný americkými kriminálkami, hlavně těmi z 80. let. Chtěl jsem se tedy vyhnout současným trendům forenzních vyšetřovatelů a podobně. Takže jsem se snažil o poctivou, nepředvídatelnou a tvrdou kriminálku,“ dodává.
Užšího výběru se dočkal také kriminálně laděný příběh dívky ztracené na slovensko-ukrajinské hranici od Barbory Nevolníkové s názvem Hranice. Ostatní dva scénáře se věnují trochu jinému žánru. Jednooký od Alice Krejčířové se vrací do minulosti a zobrazuje život básníka Karla Jaromíra Erbena. Posledním vybraným tématem je seriál Alchymista od Kateřiny Vašků. „Je to sci-fi o cestování časem do období Rudolfa II.,“ vysvětluje Alžběta Plívová, tisková mluvčí České televize.
Mentor Harold Apter byl s výkonem všech zúčastněných spokojený. „Ačkoli stojí teprve na začátku své filmařské dráhy, tak svou pílí a nadšením se mohou studenti srovnávat se zkušenými profesionály. Chtěli se učit, diskutovat a přicházeli s novými, inovativními nápady, tolik potřebnými pro každou televizi – tu Českou nevyjímaje. Vítězný snímek popisuje složitý vztah mezi dvěma odlišnými komunitami, který je blízký všem, nejen lidem v České republice,“ ocenil nové tvůrce Apter.