Komentář: Nová ikona, jméno a nepravdivé označení médií alias Twitter v kostce

Elon Musk, majitel sociální sítě Twitter, se očividně rád a dobře baví. Muskovy vtípky a provokace rezonují internetem. V rychlém sledu událostí Twitter už několikrát změnil jméno a používá nepravdivé štítky pro označení veřejnoprávních médií. Aby toho nebylo málo, snaží se také o vytvoření aplikace pro všechno nebo vtip s vygenerovaným e-mailem pro média s emotikonem exkrementu.

Uživatelé Twitteru mohli v posledních týdnech zaznamenat nezvyklou aktivitu samotné aplikace. Známé logo modré ikony s bílým ptáčkem se totiž na chvíli změnilo. Ikonu měl nahradit obrázek psa plemene shiba-inu. Zřejmě šlo o narážku na kryptonu dogecoin, z jejího ovlivňování obvinili Muska v roce 2021.

Majitel Twitteru se rozhodl zavtipkovat i se samotným jménem společnosti. Z Twitter, vytvořil Titter, který má odrážet dvojsmysl. Slovo tit v angličtině označuje nejen sýkorku, která znázorňuje již zmíněné logo, ale také se používá jako hovorové označení prsou. Stejně tak uvedl server Seznam Zprávy ve svém článku odkazujícím na Muskovy vtípky.

Na hlavní budově společnosti v San Franciscu nechal Musk zabělit písmeno ,,w“. V návaznosti na to Muska upozornil vlastník hlavní budovy na dodržování zákona a povinnost zachovat původní nápis Twitter. Musk vyřešil problém tím, že „w“ přetřel průhlednou bílou barvou, přes kterou je písmeno i nadále viditelné. Ve vlákně pod příspěvkem pak komentuje: „Zkusili umlčet náš titter“.

Ani jedna ze změn neměla dlouhého trvání a šlo tak pouze o vtip. Skutečná změna názvu Twitteru ale přišla, a to ve formě nové společnosti X Corp. – aplikace, která má dělat vše. ,,Nákup Twitteru je způsob, jak urychlit nástup mé původní vize pro společnost X.com,“ uvedl Musk v říjnu 2022. Inspiraci čerpá z čínské aplikace WeChat, jeho přání ale je, aby X Corp. používalo víc lidí.

Elon Musk vs. média

V minulém roce došlo k výrazné regulaci zaměstnanců společnosti. Škrty se týkaly i oddělení pro vnější vztahy. Tímto krokem znemožnil seriózní komunikaci s novináři. Na každý e-mail, který zašlete na tiskové oddělení, neboli oddělení pro média, automaticky odpoví emotikonem, který symbolizuje exkrement.

Musk si vystřelil i z veřejnoprávních médií. Některým přidal štítek s označením vládou financované médiumOznačil tak vybraná média po celém světě – americké National Public Radio, ale i veřejnoprávní médium v Kanadě Canadian Broadcasting Corporation. Mimo jiné zamířil svým útokem i do Austrálie, Švédska, Katalánska a Velké Británie.

Britskému BBC se jako jedinému médiu omluvil. Uznal, že na jejich stránce není označení nutné a má rád jejich obsah. Opravil štítek na veřejně financované médium. Vše vysvětlil v rozhovoru, který BBC poskytnul. Jiná média, kterým poškozující štítek ponechal, to vnímají jako narušení jejich důvěryhodnosti. Některá se v rámci nesouhlasu stáhla z virtuálního prostoru Twitteru.

Ovšem i štítky Musk ze sítě stáhnul. Česká televize obdržela svůj štítek také, naštěstí ten správný – a to veřejnoprávní médium. Podobné štítky byly pro média aplikované už v minulosti. Používané byly výhradně pro ruská a čínská propagandistická média.

Twitter je podle jeho majitele na hraně bankrotu, i proto zkouší zavést zpoplatněné prémiové účty Twitter Blue. Ověřené účty modrou fajfkou tak může mít kdokoliv, kdo si ji zaplatí. Doteď sloužila ikonka pro veřejně známé osobnosti nebo společnosti pro odlišení od falešných účtů.

Přidat komentář