Očima studentů UP: Kampaň ministerstva zdravotnictví od očkování spíše odrazuje

Nová listopadová kampaň ministerstva zdravotnictví zobrazuje autenticky pacienty v nemocničním prostředí doprovázená hesly „Uvěřil dezinformacím“, „Měl svou pravdu“ nebo „Neustále očkování odkládala“. Má upozornit na hrozbu nemoci covid-19 pro neočkovanou část populace. Patří něco takového na internet nebo do tisku? Mohla by tato propagace pomoci přesvědčit nerozhodnuté občany k podstoupení vakcinace? Zeptali jsem se studentů různých fakult Univerzity Palackého v Olomouci.

Zaregistrovali jste už v médiích novou kampaň Ministerstva zdravotnictví České republiky na podporu očkování proti nemoci covid-19? Pokud ano, jaký na ni máte názor?

Veronika Motlová, 23 let, Pedagogická fakulta, Speciální pedagogika –⁠ Logopedie

Zaregistrovala jsem ji. Viděla jsem to nejprve v internetových článcích, pak až na Facebooku. I když jsem rozhodně pro očkování, nemůžu říct, že bych takovou kampaň podporovala. Celkově se mi například mnohem víc líbí, jak se na sociálních sítích vyjadřuje slovenské ministerstvo zdravotnictví než to naše. Takže jsem z toho pokusu spíš zklamaná, nepřijde mi to jako účinná kampaň, není podle mě promyšlená, spíš se jedná o takový zoufalý pokus a navíc přichází opět pozdě.

 

Josef Vrábel, 20 let, Fakulta tělesné kultury, Tělesná výchova a sport se zaměřením na ochranu obyvatelstva

Nezaregistroval. Nicméně kdyby ano, tak bych ti pravděpodobně řekl, že se mi nelíbí. Že je na můj vkus až moc manipulativní. A že z toho vyznívá, jako by všichni, kdo jsou v nemocnici kvůli covidu, byli neočkovaní. Dále mi přijde, že tato hesla mají jakýsi agresivní nádech.

 

Dominika Hoffmannová, 23 let, Filozofická fakulta, Psychologie

Ano, zaregistrovala jsem kampaň a osobně si myslím, že je to poměrně zoufalá snaha přimět lidi k očkování. Mám nerada, když jsem motivovaná strachem a působí to na mě tak, že vláda již nemá jiné argumenty, proto musí lidi takto strašit. Co se týče toho, jak to na mě působí, tak naopak mě tato kampaň od očkování odrazuje, protože to nepovažuji za dobrý argument a čestné informace ohledně celé situace v zemi. Možná to může působit na některé lidi tak, jak chtějí, ale dle mého názoru to spíše většinu lidí odradí a naštve.

 

Marek Varjú, 20 let, Právnická fakulta, Právo a právní věda

Ano, tuto novou kampaň jsem zaregistroval. Myslím si, že pojem „brutální“ k ní sedí. Co se však týká otázky její účinnosti, nejsem si úplně jistý, zda přesvědčí lidi, kteří si tvrdě stojí za tím, že se očkovat nenechají. Hned po startu kampaně se na dezinformačních webech začaly objevovat zprávy, že na fotkách nejsou oběti pandemie, ale například pacient při operaci ledvin. Klíčem k řešení pandemie by mohla být, dle mého názoru, obnova důvěry lidí ve stát a větší řešení dezinformací.

 

Johanka Kňourková, 19 let, Fakulta zdravotnických věd, Porodní asistence

Sice jsme před pár dny oslavovali pád komunismu a svobodu, ale co tu máme dnes? Na každém rohu zákazy. Věřím, že tahle kampaň lidi spíš naštve a řeknou si, že je to už fakt moc. Je to realita, to ano, ale kampaň by měla být postavená na motivaci, na něčem, co opravdu lidi „naláká“, ať už se bavíme o jakékoli kampani na cokoliv. Takže za mě je to prostě špatně postavené od základu. Mělo by se prosazovat, aby si lidé vytvářeli imunitu a pracovali na svém fyzickém i psychickém zdraví a zamysleli se, co můžou změnit ve své životosprávě, aby byli zdravější a odolnější. Nejen vůči virům, ale i vůči dnešnímu světu.

Jitka Matyášová, 19 let, Fakulta zdravotních věd, Pediatrické ošetřovatelství

Ano, zaregistrovala jsem to na instagramovém účtu zpráv ČT24. A sice je to drsné, ale přijde mi, že by to s některými nerozhodnými lidmi mohlo pohnout. Zdravotnictví je přehlcené covid pozitivními lidmi, kteří se odmítli očkovat.

 

Karolína Peťovská, 19 let, Pedagogická fakulta a Cyrilometodějská teologická fakulta, Sociální pedagogika – specializace Výchova ve volném čase

Přiznám se, že kampaň jsem úplně nepostřehla. Viděla jsem podobné slogany, které zmiňuješ, ale nenapadlo mě, že by to mohla být kampaň. Každopádně mi to nepřijde příliš manipulativní nebo že by to mohlo někoho natolik ovlivnit, že by se na základě takovýchto sloganů šel ihned očkovat bez jakékoliv jiného uvažování.

 

Anna Hanzlíková, 19 let, Přírodovědecká fakulta, Experimentální biologie 

Je možné, že jsem to viděla někde na Facebooku, ale nevěnovala jsem tomu popravdě pozornost. Ta hesla zní dost blbě a nemyslím si, že ti co nejsou očkování, by změnili názor. Když se to vezme trochu psychologicky, tak by to mohlo spoustu neočkovaných spíš urážet, že oni jsou ti hloupí a tak. Chtělo by to zvolit nějaká neutrálnější hesla, třeba pořád dokola vysvětlovat, proč se očkovat. Takhle to vypadá spíš jako by se hádaly děti, neočkovaní tvrdí, že ministerstvo lže a ministerstvo tvrdí, jak jsou oni hloupí a jak věří dezinformacím. Fotky z nemocnice jsou ale super. V rádiu slýchám nějaké doktory a virology, jak osvětlují různá fakta okolo covidu, a proč se jít očkovat apod. Udělejme tečku za koronavirem se to jmenuje, myslím. To bude asi taky od MZČR a to je skvělý.

Adéla Malíková, 19 let, Přírodovědecká fakulta, Matematika pro vzdělávání maior, Informatika pro vzdělávání minor

Nezaregistrovala, ale působí to na mě možná až moc agresivně. Na druhou stranu nevím, jak jinak lidi motivovat, aby se šli očkovat, než přes ukázku reálných případů a toho, jak to může dopadnout. Nicméně si myslím, že hodně lidí tu svou pravdu má, a nemyslím si, že ji na základě této kampaně změní.

 

Kateřina Brůžková, 22 let, Lékařská fakulta, Všeobecné lékařství

Ano, zaregistrovala na sociálních sítích. Nevidím v ní nějaký zásadní problém. Připomíná mi kampaň na cigaretách, oproti které mi nepřijde nijak výrazněji morbidní, spíše naopak. Nejsem si ovšem jistá, zda nebude mít stejnou účinnost, tudíž skoro nulovou. Ale vzhledem k tomu, že už nefungují ani pozitivní kampaně, přijde mi tato negativní jako logický a z mé strany naprosto pochopitelný krok. Celkově mám dojem, že málo lidí má povědomí o tom, jak to reálně vypadá každodenní realita na covid odděleních. Tahle realistická kampaň je jedna z cest, jak jim to ukázat, i když určitě ne ta úplně nejšťastnější. Celá kampaň působí hodně ofenzivně, což samozřejmě vzbuzuje emoce, negativní i pozitivní. Ale spousta lidí by o ní bez těchto emocí a neustálého řešení na sociálních sítí ani nevěděla. Pokud k očkování přiměje alespoň jednoho člověka, tak smysl má.

Přidat komentář