Fenomén Facebook změnil svůj název na Metu

Mark Zuckerberg, majitel Facebooku, teda vlastně Mety, se rozhodl přejmenovat firmu, která nesla stejný název jako populární sociální síť. Proč? Jaký účel má přitahování pozornosti a proč se pro to rozhodl právě teď?

Na začátek je asi nutno podotknout co Meta vůbec znamená. Vychází z pojmu Metaverzum používaném ve sci-fi. Objevuje se zde myšlenka totalitářského kapitalismu, kde jsou lidé nuceni žít ve virtuální realitě, kterou vlastní určitý korporát. Reálný svět je pak v takových sci-fi snímcích ve velmi špatném stavu právě kvůli tomu, že lidé žijí spíše v jeho virtuální podobě.

Zpátky do reality. Aspoň prozatimní. Meta není pouze o Facebooku. Do svých produktů řadí i Instagram, WhatsApp nebo značku svých VR brýlí, Oculus, která už nese jméno Meta, stejně jako vlastnící firma. Proč by měl Mark Zuckerberg měnit název takového giganta? Změny jmen u takto velkých firem můžou mínit změnu zaměření, a nebo také pokus o “vybruslení z tenkého ledu”. V tomto případě se jedná o oboje.

Zaměření se mění jasně. Meta nebude už jenom o chatování přes Messenger a sdílení obrázků na veřejném profilu. Zuckerberg si představuje, že bychom se v realitě vlastně už stýkat nemuseli.  Na pracovní schůzky, později možná i přednášky, se budeme připojovat právě do virtuální reality. Z domova. S brýlemi. Takže váš šéf a kolegové z kanceláře, které možná nikdy neuvidíte v reálném životě, budou vypadat jako postavičky v animované hře.

Virtuální realita Marka Zuckerberga není ale jen o práci a schůzkách. Bude to prostor na rozvíjení osobnosti, které ale bude mít určité omezení. Výstižně to napsal web The New Yorker  v článku s názvem Life in the Fantastic word of the Facebook Metaversedigitální svět, ve kterém můžete být kýmkoli (po schválení Facebookem), jít kamkoli (kde se zobrazují reklamy) a dělat cokoli (co generuje příjmy z reklamy nebo je součástí větší strategie generování příjmů).“

Změna názvu je také s největší pravděpodobností spojena s nepozitivním děním okolo sociálních sítí vlastněných Metou. Facebook se vzdal lidskosti jen v prospěch firmy. Proč? Zisk.

kresba: Anna Koudelková

Přidat komentář