8. listopadu 1999 – Inzerce v amerických denících varovala před podnikáním v Česku

Přesně dvě dekády dnes uplynuly od chvíle, kdy americký podnikatel Ronald Lauder zařídil v USA zveřejnění reklamy, která odrazovala zahraniční investory od podnikání v České republice. Tento kontroverzní krok souvisel s rozsáhlým sporem ve vlastnické struktuře televizní stanice Nova. Stát kvůli němu u mezinárodní arbitráže vyfasoval tučnou pokutu.

Psal se 8. listopad roku 1999, když si čtenáři prohlíželi ve většině vlivných amerických deníků celostránkové inzerce varující před investicemi v Česku. Kontroverzní kampaň měl na svědomí dnes pětasedmdesátiletý podnikatel Ronald Steven Lauder a jeho společnost Central European Media Enterprises (CME), která stála u založení televizní stanice Nova.

Později však svůj vliv na vysílání tohoto kanálu ztratila a hlavní roli při fungování Novy zastal jeden z jejich zakladatelů Vladimír Železný. Tomu se totiž podařilo od Novy úplně odstřihnout jejího provozovatele Českou nezávislou televizní společnost (ČNTS), a to tak, že zřídil alternativu v podobě České produkční 2000 a ČNTS vypověděl na jaře 1999 smlouvu. Zároveň tím utnul podnikatelské zájmy CME, která v ČNTS vlastnila většinový podíl.

To se Lauderovi pochopitelně nelíbilo. Zahraničním investorům proto nedoporučoval v České republice zakládat firmy. V otištěné inzerci stálo, že by jim Češi za pasivního přihlížení českých úřadů mohli jejich nově vybudovaný podnik ukradnout. Konflikt mezi CME a Vladimírem Železným nakonec přerostl v takzvanou válku o Novu a stal se předmětem několika soudních řízení.

Proti reklamě se ohradil tehdejší premiér Miloš Zeman, který Lauderovi poslal vzkaz, že mu Železného česká vláda coby obchodního partnera nevybrala. Nakonec však Česká republika na sporu obou podnikatelů finančně tratila. Po rozhodnutí mezinárodní arbitráže musela CME platit odškodné ve výši 10 miliard korun.

Spor o Novu se definitivně uklidnil v květnu 2003, kdy Železný skončil v pozici generálního ředitele a nahradil jej Petr Dvořák ze společnosti PPF Group. Její podíl na vlastnictví Novy záhy opět zakoupila CME, kterou však v tomto roce znovu pod svůj patronát převzala PPF Petra Kellnera. CME do té doby patřilo dalších 12 televizních stanic v šesti evropských zemích, mimo jiné třeba slovenská TV Markíza, které všechny taktéž přešly pod PPF.

Přidat komentář