Recenze: Jakub Szántó nechává čtenáře nahlédnout za oponu války

Trocha historie, trocha napětí, akce, a především pořádný kus novinářské dřiny. To vše a ještě něco navíc nabízí prvotina z pera válečného zpravodaje Jakuba Szántó Za oponou války: Zpravodajem nejen na blízkém východě.

Když má být něco poprvé, přistupuje k tomu většina z nás s nejistotou, obavami a pořádnou dávkou respektu. To se ale netýká Jakuba Szántó, který své čtenáře bez skrupulí chytne za límec, hodí do rozbouřených vod válečných konfliktů, revolucí a vojenských převratů a poutavě napsaným úvodem je ještě přiměje k tomu, že se na ten výlet budou těšit.

Dalo by se říct, že tematickým přístupem drží Za oponou války krok s díly ostatních zpravodajů, kteří se více či méně zdařile snaží nabídnout čtenáři náhled do zákulisí největších událostí v lidských dějinách. Tímto ale veškerá podobnost končí. Szántó totiž nestaví pouze na kulturně‑historických základech promítnutých do současnosti, ale nabízí spíše osobnější, lidský přístup. Z knihy se tak rázem stává strhující, poutavá, drsná, smutná, emotivní, ale i vtipná a dojemná zpověď žurnalisty vedoucího osobní boj za nezávislost pohledu.

Dějepisně nenáročné čtenáře jistě potěší, že ačkoliv je autor nositelem doktorátu z moderních dějin, nesklouzává k typickému zahlcování historickými fakty. Spíše s nimi pracuje jako šéfkuchař se šafránem – tedy dost k rozšíření vědomostí, ale ne moc k totálnímu unudění. Na své si ovšem rozhodně přijdou i fanoušci vojenských strojů a techniky, kterou jim Szántó nabízí hned v několika kapitolách a jako třešničku na dortu umožní i návštěvu letadlové lodi.

Neméně vydařené jsou pak „prostřihy“ mezi jednotlivými tématy, kapitolami, místy a událostmi. V jednu chvíli se tak čtenář ocitá v bezpečí americké základny, kterou vzápětí střídá husí kůži nahánějící „procházka“ po místech severního Iráku, kde ještě nedávno prováděli bojovníci Islámského státu barbarské série poprav, znásilňování a sexuálního otročení. Pomyslné vyvrcholení plejády hrůzy pak zprostředkovává autorův přítel Alí se svými vzpomínkami na třináct let krutého týrání v nejhorších věznicích Sýrie. O to více je člověk vděčný za klidné, místy až filosofické, pasáže věnované Szántově vztahu k rodině, novinářským kolegům i přátelům napříč Orientem, bez kterých, jak sám často přiznává, by to zkrátka nešlo.

Za oponou války tedy nabízí nevšední pohled na život a práci reportéra často riskujícího život jen proto „být u toho a dobrat se toho, co se vlastně děje“. Autor sází na sílu osobního svědectví, které ve čtenáři zanechá hluboký dojem trvající ještě dlouho po přečtení. S nadsázkou lze říct, že napsat román, nebo se o to pokusit, může dnes úplně každý. Ovšem napsat knihu o prožití něčeho tak obsáhlého a neskutečného, navíc způsobem, aby to bylo uvěřitelné a poutavé, je kumšt, kterého se Jakub Szántó zhostil se ctí a lehkostí sobě vlastní.

Za oponou války: Zpravodajem nejen na Blízkém východě

autor: Jakub Szántó

nakladatelství: Argo