Redaktoři Lidovek odcházejí kvůli pochybnému článku

Petra Procházková, novinářka známá především díky reportážím z válečných konfliktů, po 27 letech opouští redakci Lidových novin. Důvodem podle ní bylo, že ji vedení redakce nebylo schopné ochránit od politického vlivu Andreje Babiše na obsah média. „Já už pro pana Babiše pracovat nebudu a nebudu to krýt svým jménem,“ prohlásila v rozhovoru pro Neovlivní.cz. K jejímu rozhodnutí se přidali i další redaktoři.

„Odcházím proto, že jsem zjistila, že mě vedení Lidových novin (LN) již nedokáže ochránit před politickým vlivem pana premiéra Babiše,“ okomentovala Petra Procházková svou výpověď pro server Neovlivní.cz. Poslední kapkou pro třiapadesátiletou novinářku byl text zaslaný do redakce LN minulý týden, který se názorově zastával premiéra Andreje Babiše a jeho stanoviska vůči padesáti syrským sirotkům. Autorkou měla být údajná zástupkyně humanitární organizace Mezinárodní dětský kříž Taťjána Horáková. Později se objevily pochybnosti o existenci jak organizace, tak i jí samotné, když redakce Nového deníku upozornila, že paní Horáková je osoba, kterou v prostředí humanitárních organizací nikdo nezná.

„Naprostá podstata toho byla, odkud nám ten článek přišel. Přišel nám z vlády, přišel nám od pana premiéra Babiše, jak my jsme se zachovali, jak jsme se potom snažili rozmělnit celou tu kauzu. Já nemám záruku, že toto se neděje i jindy, že se to nedělo dřív a že se to nebude dít i v budoucnosti,“ uvedla Procházková dále v rozhovoru pro Neovlivni.cz. „Šéfredaktor LN István Léko nám do očí přiznal, že ten dopis jsme dostali přímo z Babišova týmu od jeho asistentky. Osoba paní Horákové není podstatná. Podstatné je, že nám z vlády nebo od pana premiéra přijde text, který se netýká jeho práce, ale podporuje jeho pozici a my to zveřejníme. A pak místo toho, abychom to přiznali, snažíme se odvést pozornost. Je to zkrátka podvod na čtenáře a já se toho dál nechci účastnit,” dodala.

Šéfredaktor LN Ištván Léko reagoval na celou situaci prohlášením, které vyšlo na serveru Lidovky.cz. V něm mimo jiné kategoricky odmítal, že by mohla být práce novinářů LN pod taktovkou jakékoliv další strany. „Práce novinářů v LN a na serveru Lidovky.cz nebyla a nebude pod politickým vlivem,“ znělo v prohlášení.

S tím ovšem Procházková nesouhlasí. Redakce prý zveřejnila článek Horákové právě kvůli tomu, že přišel přímo z premiérovy kanceláře. „Byli jsme zcela jasně zneužiti panem premiérem k šíření toho, co se snaží prosazovat. A navíc to byl celé fake,“ uvedla na Twitteru.

V reakci na celou kauzu zaslalo několik redaktorů vedení Lidovek otevřený dopis, ve kterém požadovali vysvětlení, jak se článek do redakce dostal, komu byl adresovaný a proč nebyl text podrobený standardním mechanismům interní kontroly.

„Žurnalistiku jsme vždy vnímali jako poslání a službu veřejnosti. Nikdy jsme nepsali články na objednávku a nepřebírali materiály podstrčené kýmkoliv s nejasným cílem. Považujeme za nepřípustné, aby v rozporu se všemi etickými zásadami a principy svobodné žurnalistiky byli novináři ovlivňováni vysoce postavenými politiky, což se nesporně v tomto případu stalo. Proto z nastalé situace musí vedení reakce vyvodit pro sebe zásadní důsledky,“ zní závěr dopisu podepsaný Petrou Procházkovou, Ivanou Milenkovičovou a Milanem Rokosem.

Kromě nich ohlásili svůj odchod i editor Lidovky.cz Vojtěch Giliš, redaktorka Šárka Kabátová a kritik Martin C. Putna. Jak Gibiš, tak i Kabátová byli údajně rozhodnutí odejít dříve, než celá kauza vypukla, přesto jednohlasně tvrdí, že události okolo článku byly spouštěčem, který jejich rozhodnutí urychlil.

Lidové noviny patří do mediální skupiny MAFRA, která je součástí holdingu Agrofert. Andrej Babiš vlastnil holding do roku 2017, poté ho kvůli zákonu o střetu zájmů převedl do svěřeneckých fondů.

Přidat komentář