Dvakrát měř, jedou sdílej. A co teprve když se influencer pustí do boje za očkování. Tam by bylo třeba přemýšlet nad příspěvkem minimálně třikrát. Anna Šulcová nebo finalistky Miss ČR by o tom mohly vyprávět své. Je tedy vůbec možné udělat na sociálních sítích reklamu na očkování a neodnést si z toho pouze ostudu?
Očkování je poměrně ožehavé téma samo o sobě. Probíhá kvůli němu spousta rozepří, a to hlavně na internetu. Za rouškou anonymity, což bývá často jediná rouška, kterou si jsou ochotní antivaxeři nasadit, je totiž daleko jednodušší vést nenávistné debaty. Proto by si každý influencer měl pořádně promyslet, jestli tuto Pandořinu skříňku otevře. A ještě náročnější než jen vyjádřit svůj názor k očkování, je začít očkování na sociálních sítích propagovat.
Bohužel v takový moment nejsou jedinými nepřáteli influencera pouze odpůrci očkování, ale často i on samotný. Nešikovné pojetí kampaně, nedostatečná informovanost o problému, špatné cílení na klíčovou skupinu, placená spolupráce s nevhodným partnerem, nebo prostě jen naprosto nesmyslná reklama. S tím vším už jsme se na internetu v minulosti setkali a na influencerovi pak nenechala společnost nit suchou.
„A koukejte na ten lustr!“, aneb @strakovka jako první Úřad vlády na světě na TikToku
Za chvíli to bude rok, co na platformě TikTok odstartovala kontroverzní kampaň proti dezinformacím o očkování vedená Annou Šulcovou a Jakubem Gulabem. Krátká 15ti sekundová videa sdílená na oficiálním účtu Strakovy akademie obletěla internet během hodiny a jedno se této kampani musí nechat. Rozhodně rezonovala ve společnosti. Navíc si ji většina pamatuje dodnes. I když asi ne kvůli původní myšlence celého projektu.
Úvodní video sice nesouviselo s pandemií, zato ukázalo výhled z okna premiéra či krásný lustr. Poté již přišla na řadu videa vyvracející mýty o očkování. Těm se ale nevěnovala žádná pozornost. Veškerá totiž padla na první zmíněný klip. Celý projekt, na který uvolnil Úřad vlády půl milionu korun, byl podle odborníků veden špatně. „Kampaň určitě bude mít vysoká čísla zhlédnutí, protože se o ní dost mluví, ale je otázkou, jak moc právě tahle forma ovlivní názory veřejnosti. Vzhledem k použitým médiím navíc cílí spíš na skupiny obyvatel, které se při rychlosti očkování v ČR k vakcíně dostanou tak za rok,“ uvedl například k celé kauze expert na komunikaci Vladan Crhla.
Kauza, která se ohledně kampaně vytvořila, nakonec vedla k tomu, že influenceři peníze nepřijmuli. Úvodní video z TikToku zmizelo a Anna Šulcová se na sociálních sítích omluvila.
„Já mám po očkování takhle dlouhý nohy“, bojují finalistky Miss proti dezinformacím
Notnou dávku posměchu si vysloužily i modelky známé České soutěže. Ve videu s komentářem „Finalistky Miss ČR mají po očkování trvalé následky. Toto by měli všichni znát.“ ukazují, jak se jim po očkování prodloužily vlasy, řasy i nohy, vybělily zuby a zlepšila pleť. Celý spot má bojovat proti dezinformacím, které se ohledně očkování šíří. Místo toho ale působí komicky a hloupě. U diváků panují rozporuplné názory, kdy někdo se nad videem pobaví, jiný zase kritizuje tupost a trapnost. Co si ale odnese většina po shlédnutí videa je obraz hezkých slečen, které tvrdí, že mají větší prsa díky očkování.
„Oblečenie, kozmetika, kolagén a CBD chvíľu počkajú“, hlásá kampaň #spolupracapreslovensko
Že přitom kampaň na očkování jde dělat dobře a nenásilně, se můžeme přesvědčit na Slovensku. Zde se rozjela vlna příspěvků a pod označením #spolupracapreslovensko sdílejí ostatní na Instagramu své příběhy, proč se oni nechali očkovat. Spíš než nátlak a horlivé zprávy si tak mohou ostatní přečíst často intimní zpovědi nejen slavných osobností.
S celou iniciativou přišel lékař Milan Kulkovský, který na svém Facebookovém profilu vyzval influencery k neplacené spolupráci pro Slovensko. „Žijeme v době, kdy je velká část populace ve svém rozhodování ovlivněná influencery. Sledují je statisíce lidí, pro které jsou vzorem chování. Je čas, aby svůj vliv využili správným způsobem. Oblečení, kosmetika, kolagen a CBD chvíli počkají,“ napsal. Hned na to reagovala prvním příspěvkem herečka Kristína Tomrová a po ní se připojili další.
Napříč profesemi, zaměřením i počtem sledujících se nyní na sociálních sítích do kampaně zapojuje čím dál tím více lidí. A sklízí úspěch. Podporu iniciativa získala od Ministerstva zdravotnictví i prezidentky Zuzany Čaputové. Díky velkému počtu příspěvků a zapojení osob z různých koutů i sociálních skupin Slovenska vykonala bezplatná kampaň to, co podle odborníků doteď chybělo.