Novinář v popkultuře: Kavárna v Kodani

Nejvíce autentická kniha spisovatelky Julie Caplin Kavárna v Kodani, zrcadlí reálné zkušenosti a občas i nelehkou práci s novináři. Sama autorka se inspiruje cestami s novináři, které vedla jako specialistka na vztahy s veřejností. Autorčinu roli v příběhu ztvárňuje hlavní hrdinka Kate Sinclairová z PR, která se vydává na služební cestu do Kodaně.

Hlavním cílem cesty je poznat dánské „hygge“ (šťastný způsob života). Kate, jakožto zastupitelka agentury, která získala nabídku udělat reklamní kampaň k otevření dánského obchodního domu v Londýně, má za úkol sehnat šest novinářů. Ti s ní poletí do Kodaně a následně se od nich očekává, že z cesty napíší mnoho pozitivních článků, které nejen že nalákají návštěvníky do nového obchodního domu, ale i osvětlí přístup hygge ostatním lidem. Ve výsledku se to ale až tak nepovede. Kate už zpočátku ví, že to nebude lehké. Novináře je těžké přemluvit na jakoukoli večerní akci v Londýně, natož na cestu do ciziny. Po několika neúspěšných telefonátech ale všech šest sežene.

Při prvním hovoru se ji ozval redaktor životního stylu Benedict Johnson, který neudělal příliš dobrý první dojem. Kate skočil do řeči se slovy „máte pět vteřin“ ihned poté, co se představila jako zastupitelka PR. Nemá rád, když mu volají lidi z PR, zdržují ho od práce. Nechce psát snobské PR články nebo reklamní texty. Nakonec ale cestu pod tlakem svého šéfredaktora přijímá.

V průběhu se s Kate sbližuje a uznává, že se v lidech z PR spletl. Celé chápání hygge, které zpočátku odsuzoval, mu najednou začalo dávat smysl. Na konci cesty píše článek, který vyjde na jednu z prvních stran v novinách. Do úzkých ho ale přivede jeho šéfredaktor, který článek obsahově změní k nepoznání. Z pozitivního článku o hygge se najednou stal anti-hygge. Šéfredaktor to vysvětlil tak, že to byla úmyslná redakční strategie. „Kontroverzní článek je dnes žádané zboží, zvedl prodejní čísla. Všichni si to přečtou, jen aby mohli nesouhlasit,“ vysvětluje Benedictův šéfredaktor.

S novináři to nebylo ani po dobu cesty růžové. Televizní moderátorka Avril Baines-Hamiltonová se už při cestě do Kodaně chovala nezdvořile. Postěžovala si, proč neletí businessem a na svém Twitter účtu hodnotila cestu záporně. Freelancer Conrad (novinář na volné noze) do sebe dokázal nalít neuvěřitelné množství červeného vína v jeden večer bez vedlejšího efektu. Tím výrazně snížil rozpočet na tuto cestu, kterou hradila PR agentura. Často se také novináři vytratili a jeli podle vlastního programu. Nejdříve nešel na společnou akci jeden, pak se přidali i ostatní. Po pochopení podstaty služební cesty, byl každý z nich nadšený a nakonec vděčný za takovou příležitost.

Mimo menší skandál s Benedictem, se ostatním novinářům podařilo perfektně vystihnout chápání hygge. Ať už v článcích, reportážích nebo v živém ranním vysílání z obchodního domu. Kate už nyní z vlastní zkušenosti ví, že vést novináře na služební cestě není lehký úkon.

Přidat komentář