Jméno Karla Janečka a Martina Mikysky provázela diváky celým večerem udílení cen Křišťálová Lupa. Sice každé za jiným účelem, jedno však měly společné. Trojnásobná výhra Mikýře ani vtipy na účet Karla Janečka totiž nikoho nepřekvapili.
Křišťálová Lupa 2021 – Cena českého internetu již zná své vítěze. Na dlouhou dobu možná poslední větší společenská akce proběhla ve čtvrtek 25. listopadu v Divadle pod Palmovkou. Celý večer moderovala herečka Petra Horváthová a šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížka.
„Chci gratulovat Mikýřovi ke koupi ankety,“ pronesl Tomáš Břínek při přebírání své ceny. Martin Mikyska se svým pořadem Mikýřova úžasná pouť internetem totiž zabodoval hned ve třech kategoriích: Cena popularity, Online video a Obsahová inspirace. Svoji první řeč začal Martin Mikyska větou „Dámy a pánové, jsme rozděleni. A to je veliký problém. Zkusme nepodléhat strachu…“ a dále pak pokračoval v parodii na kontroverzní projev Karla Janečka na Slavících. Také si rýpnul do volebního systému D21, neboli Janečkovy metody. Sám své vítězství připsal nové inovativní volební metodě M01, neboli Mikýř 01.
Do autora Janečkovy metody si následně přisadil i již zmíněný vítěz kategorie One (wo)men show Tomáš Břínek, vystupující pod zkratkou TMBK. Grafik a fotograf, který se proslavil svými satirickými posty na Instagramu, pronesl, že od vystoupení Janáčka se nic extra zajímavého ve společnosti nestalo, a tak musí svoji tvorbu v tuto chvíli směřovat na něj.
Dvojitou radost zažil portál Seznam.cz. V kategorii Zpravodajství a publicistika se podařilo Seznam Zprávám porazit i ČT24. Již podeváté si cenu odnesly i Mapy.cz, za nejlepší Nástroje a služby. Martin Jeřábek, který si pro výhru přišel, poté prozradil nově chystanou změnu v aplikace, a to značení policejních radarů.
Osobností roku se stal Ondřej Vlček, výkonný ředitel společnosti Avast. Již podruhé také v kategorii Zájmový web vyhrál pořad o hrách pro každého – INDIAN. Jehož tvůrci razí heslo „Přežít vše s úsměvem!“. Jako nejlepší Podcast roku ocenili posluchači podcast U kulatého stolu. Pro výhru si přišel jeden ze dvou tvůrců Patrik Fiala. Při odpovědi na otázku, co se u nich změnilo oproti minulému roku s nadšením v očích oznámil, že už si konečně na natáčení pořídili kulatý stůl a nemusí tak natáčet u čtvercového, který měli dříve.
Expanze firmy Rohlik.cz do zahraničími si odnesla také dvě ceny, a to v podobných kategoriích – Globální projekty českých tvůrců a Projekt roku. Expanzi do zahraničí vyzdvihovali i u vítěze kategorie Internetové obchodovaní. Tím se stala Zásilkovna. Milan Šmíd, marketingový ředitel Zásilkovny, ve své řeči poděkoval všem zaměstnancům, kterým cena náleží a díky kterým vše výborně funguje. Cenu Marketingové inspirace obdrželo Virální video F1 pro RedBull. Pod reklamou na Formule 1 a energetický nápoj RedBull se totiž schovává i reklama na celou Českou republiku a Slovensko. Režisér klipu se také svěřil, jak náročné bylo celý projekt zrealizovat v době lockdownu, karantén a zákazu cestování. Paradoxně nejsnazší bylo natočit záběry formule projíždějící po Karlově mostě. Kategorii E-commerce inspirace poté vyhrála aplikace Qerko. Za Veřejně prospěšnou službu – cenu České Televize si odnesla výhru Aplikace Záchranka. Filip Maliňák tuto cenu věnoval všem svým kolegům ze záchranné služby České republiky, kteří to v těchto časech nemají jednoduché.
V neposlední řadě nechybělo udělit Anticenu, a přestože byla konkurence veliká, si tuto cenu v podobě staré lupy nalepené na papíře odnesl Nedostatečný vývoj eGovernmentu v ČR.
Osm kategorií zná své vítěze díky hlasování veřejnosti. Do toho se v letošním roce zapojilo více než 100 tisíc lidí. O pořadí ve zbylých kategoriích rozhodla odborná porota.