Válka ve Vietnamu nepřinesla mnoho šťastných momentů, což se podepsalo i na tehdejší fotožurnalistice. Notoricky známé fotografie jako Napalm Girl nebo Saigon Execution sice pomohly změnit pohled na válku, do médií s tím ale přinesly také mnoho bolesti. Osud fotografie Burst of Joy (Výbuch štěstí), která vznikla před 47 lety, je ale podstatně jiný.
Byl 17. březen 1973 a na vojenském letišti nedaleko kalifornského Fairfieldu se shromáždilo okolo čtyř stovek rodin čekající na své příbuzné a známé, kteří se vraceli z vietnamského zajetí.
Mezi dvaceti vojáky, kteří se takto vraceli domů domů byl i podplukovník letectva Spojených států Robert L. Stirm.
Ozbrojené síly vietnamských komunistů sestřelily Stirmův letoun nad Hanojí už v říjnu 1967 a samotného Stirma pak skoro šest let držely v zajetí. 14. března 1973 propustili vietnamské síly skupinu amerických vojáků na svobodu a o tři dny později se mohli vrátit domů.
Nenápadný výjev a vyvolávání fotek na záchodech
Na fairfieldském letišti panoval čilý ruch, kromě rodin a známých mapovaly situaci na místě také desítky novinářů. Mezi nimi byl i fotograf Slava Veder z agentury AP.
Při příletu letadla stál Veder v početné skupině ostatních novinářů. Za okamžik si ale všiml výjevu, který zůstal většině z nich skrytý. Podplukovník Stirm právě kráčel naproti své rodině a jeho děti, v čele s dcerou Lorrie jej nadšeně vítaly s otevřenou náručí.
„Silná věc na fotce je to, že on sám je na ní poměrně strnulý a vojenský a pochoduje dost formálně, zatímco jeho rodina mu opravdu běží naproti,“ popsal Veder o řadu let později situaci kolem fotografování snímku pro neziskovou organizaci Freedom Forum.
Po vyfocení snímků je Veder spěchal vyvolat. K tomu mu běžně postačily obyčejné záchody. Ty pánské byly už ale přeplněné fotografy a on se proto musel vydat na prázdné dámské. Také proto měl film vyvolaný téměř okamžitě a fotografie, mezi kterými byla i Burst of Joy, se tak vzápětí dostaly k tiskovým agenturám.
Fotka se stala symbolem návratu i zklamání
Fotka, která pro většinu Američanů symbolizovala faktický konec války a návrat vojáků do vlasti, měla pro jejího hlavního aktéra ale poněkud hořký nádech.
Stirm totiž ještě před odletem domů obdržel od manželky Loretty dopis, kde mu oznamuje, že se s ním hodlá rozvést a vzít si jiného muže. To nebylo zrovna neobvyklé a dělo se to mnohým jiným vojákům ve službě. Angličtina má pro tento typ dopisů dokonce samostatný výraz – „Dear John Letter“.
Mezi rodinami navrátilců z Vietnamu se stala Vederova fotografie velmi oblíbená a často visela zarámovaná v domech znovu sjednocených rodin. Symbolizuje také začátek komplikovaného hojícího procesu řady veteránů. Sympatie samotného Stirma si ale nikdy nezískala.