Mark Zuckerberg, majitel Facebooku, teda vlastně Mety, se rozhodl přejmenovat firmu, která nesla stejný název jako populární sociální síť. Proč? Jaký účel má přitahování pozornosti a proč se pro to rozhodl právě teď?
Na začátek je asi nutno podotknout co Meta vůbec znamená. Vychází z pojmu Metaverzum používaném ve sci-fi. Objevuje se zde myšlenka totalitářského kapitalismu, kde jsou lidé nuceni žít ve virtuální realitě, kterou vlastní určitý korporát. Reálný svět je pak v takových sci-fi snímcích ve velmi špatném stavu právě kvůli tomu, že lidé žijí spíše v jeho virtuální podobě.
Zpátky do reality. Aspoň prozatimní. Meta není pouze o Facebooku. Do svých produktů řadí i Instagram, WhatsApp nebo značku svých VR brýlí, Oculus, která už nese jméno Meta, stejně jako vlastnící firma. Proč by měl Mark Zuckerberg měnit název takového giganta? Změny jmen u takto velkých firem můžou mínit změnu zaměření, a nebo také pokus o “vybruslení z tenkého ledu”. V tomto případě se jedná o oboje.
Zaměření se mění jasně. Meta nebude už jenom o chatování přes Messenger a sdílení obrázků na veřejném profilu. Zuckerberg si představuje, že bychom se v realitě vlastně už stýkat nemuseli. Na pracovní schůzky, později možná i přednášky, se budeme připojovat právě do virtuální reality. Z domova. S brýlemi. Takže váš šéf a kolegové z kanceláře, které možná nikdy neuvidíte v reálném životě, budou vypadat jako postavičky v animované hře.
Virtuální realita Marka Zuckerberga není ale jen o práci a schůzkách. Bude to prostor na rozvíjení osobnosti, které ale bude mít určité omezení. Výstižně to napsal web The New Yorker v článku s názvem Life in the Fantastic word of the Facebook Metaverse „digitální svět, ve kterém můžete být kýmkoli (po schválení Facebookem), jít kamkoli (kde se zobrazují reklamy) a dělat cokoli (co generuje příjmy z reklamy nebo je součástí větší strategie generování příjmů).“
Změna názvu je také s největší pravděpodobností spojena s nepozitivním děním okolo sociálních sítí vlastněných Metou. Facebook se vzdal lidskosti jen v prospěch firmy. Proč? Zisk.
kresba: Anna Koudelková