Rozsáhlá opatření přijímaná napříč světem, která mají zamezit dalšímu šíření zákeřného viru COVID‑19, se bohužel výrazně podepisují i na fungování médií. Ve středu tak poprvé od svého vzniku vyšel v elektronické podobě francouzský týdeník Le Canard enchaîné, BBC zarazilo reformu ohrožující současnou podobu zpravodajství a společnost JPI Media přerušila veškerou produkci bezplatných deníků.
Omezení pohybu, které začíná platit ve většině evropských zemí napadených koronavirem, se začíná nejvýrazněji projevovat na formě distribuce médií. Ve Francii, která zákaz vycházení vyhlásila už minulé úterý, se dotkl i satirického týdeníku Le Canard enchaîné. Ten od roku 1915 vychází nepřetržitě výhradně v tištěné podobě, ale vzhledem k současným okolnostem komplikujícím jeho distribuci muselo vedení deníku přistoupit k razantním opatřením. Jedním z nich byl i přechod do elektronické verze.
„Dnes vzhledem k problémům v distribuci prakticky nemáme na výběr, nemáme jinou možnost, jak dostihnout naše čtenáře a pokusit se jim přinést jak informace, tak trochu radosti,“ vysvětlil rozhlasové stanici Europe 1 šéf týdeníku Michel Gaillard. Středeční historicky první e-vydání ovšem nebylo jedinou změnou. Omezení se dotkla například také rozsahu týdeníku, vydání z minulého týdne vyšlo místo na osmi jen na čtyřech stranách.
Stejný osud potkal i vatikánský deník L’Osservatore Romano, který musel svůj obsah taktéž přesunout na internet. V papírové podobě bude nadále vyházet jen v nákladu deseti kusů, které se rozdělí mezi papeže Františka, jeho předchůdce ve funkci Benedikta, Vatikánský apoštolský archiv a několik vysokých církevních hodnostářů.
BBC upouští od reforem
Poněkud opačný trend zažívá největší britská veřejnoprávní společnost BBC. Ta měla podle původního plánu radikálně snížit své počty a výdaje na chod redakce – podle reformy plánované týmem premiéra Borise Johnsona mělo do roku 2022 o místo přijít okolo 450 pracovníků a ušetřit tak 80 milionů liber. Současný ředitel sir Tony Hall, ale ve středu oznámil, že k přestavbě zatím nedojde. BBC hlásí během krize rekordní sledovanost a reforma by podle Halla vedla k výraznému snížení kvality zpravodajství.
Konec bezplatných deníků do britských schránek
Podle informací britského Guardianu čelí největším komplikacím spojených s virovými omezeními lokální deníky, pro které se ekonomická situace stává neúnosnou. Jedná se zejména o tituly financované reklamou, které čtenáři dostávají do schránek zdarma. Současná krize vedla k poklesu inzerce, čímž většina deníků přišla o zdroj financí a musela omezit, nebo dokonce zastavit provoz. Jednou z prvních obětí se tak stala například společnost JPI Media, která patřila k nejsilnějším mediálním domům vydávajícím regionální deníky po celé Británii.
Prázdná titulka jako ochrana proti bakteriím
Asi nejkreativnější opatření zavedl jeden z nejvlivnějších tureckých titulů Sözcü. Ten od úterý vychází s prázdnou titulní stránkou, kterou mají čtenáři po obdržení odtrhnout, aby se dostali k obsahu.
„Odtrhněte bílý obal, zahoďte ho a přečtěte si svěží novinky s klidem. Buďte zdraví a zůstaňte doma,“ vyzývá deník, jehož náklad se pohybuje okolo 300 tisíc výtisků denně. Opatření „bílé titulky“ zavedl Sözcü, aby si jeho čtenáři mohli přečíst obsah beze strachu z toho, že se novin před nimi dotkl někdo jiný.