V rámci boje proti epidemii falešných a nespolehlivých zpráv se americká internetová společnost Google zavázala, že během následujících tří let investuje více než 300 milionů korun na podporu kvalitní žurnalistiky. Připravovaná kampaň má především usnadnit vydavatelstvím získávání peněz od předplatitelů a zvýhodnit jejich obsah na úkor falešných zpráv.
V rámci nové kampaně, která nese název Google News Initiative, usiluje Google o tvorbu lepších a přesnějších zpráv a také o ochranu proti kybernetickým útokům. Nová opaření mají ve výsledcích vyhledávání posílit roli kvalitních médií, což je zvláště důležité v době zvýšeného zájmu veřejnosti o informace, jako například během voleb nebo krizových situacích.
Google News Initiative představil v Londýně během setkání Googlu s novináři Philipp Schindler, ředitel obchodu a viceprezident firmy. „Začíná být opravdu náročné určovat, co je pravda. Obchodní model žurnalistiky se radikálně mění. Držet krok s rychlou technologickou evolucí je výzvou nejen pro nejrůznější instituce, ale také pro nová průmyslová odvětví. Proto zakládáme Google News Initiative,“ přiblížila svůj záměr internetová společnost.
Jedním z cílů iniciativy je zajistit uživatelům Googlu snadný odběr online novinových publikací, a to prostřednictvím služby Google Subscribe. Ta zamezí nutnosti zdlouhavého a opakovaného vyplňování uživatelských jmen a hesel pro přihlášení do různých zpravodajských portálů. Mezi první deníky, které zpřístupní předplatitelům svůj internetový obsah přes Google Subscribe, se řadí tituly jako Financial Times, Le Figaro, Washington Post, The New York Times nebo La Repubblica.
Coby součást Google News Initiative se prezentuje i pomoc mediálním domům při implementaci moderních technologií. Opatření by měla pomoct tvůrcům obsahu vyrovnat se s digitální transformací a vylepšit jejich podnikatelský model. „Pokud nebudou moci růst naši vydavatelé, neporosteme ani my,“ uvedl Schindler.
Celá kampaň internetové společnosti je reakcí na vlnu kritiky za spoluvinu při masivním šířením falešných zpráv napříč internetem v průběhu posledních měsíců. Té se nevyhly ani velké sociální sítě jako Facebook a Twitter.