Když vás jednou chytne, tak vám vleze někam pod kůži, říká o práci v tištěných médiích Ondřej Fér

Ondřej Fér
Ondřej Fér, foto: Barbora Bittnerová

Vydavatelství Empresa Media se na začátku letošního roku rozhodlo vydávat nový ekonomický týdeník s názvem Faktor S. Ten si na startu své historie stojí více než dobře a jeho prodeje stále stoupají. ,,Chceme se dostat k tomu, aby Faktor S prodával ve volném prodeji deset tisíc kusů,“ říká šéfredaktor časopisu Ondřej Fér, který přestoupil z pozice editora Týdne.

 

 

Co rozhodlo o tom, že jste skončil jako editor Týdne a odešel jste dělat šéfredaktora do Faktoru S?

Jak už to tak bývá – náhoda. Já jsem si říkal, že se vůbec k novinařině nevrátím, že zůstanu u psaní věcí, které mě vysloveně baví. Pak jsem se potkal s kolegou Petrem Kolářem, který původně chtěl, abych mu něco napsal. Slovo dalo slovo. Přišel jsem do Týdne jako editor a vzápětí jsme se rozhodli, že zkusíme rozjet nový časopis.

Nemrzí Vás, že už nebudete tolik psát, protože práce šéfredaktora je spíše „manažeřinou“?

Já se pořád snažím najít si čas na to, abych něco napsal. Strašně mě to totiž baví. Netvrdím, že je to lehké. Vždycky si musím někam zalézt, někde se schovat nebo si odjet domů. Ale držím se toho už jenom proto, abych neztrácel svou zručnost, která se zapomíná velmi snadno.

Nový časopis Faktor S je čistě ekonomický časopis nebo v něm najdeme i nějaké jiné rubriky?

Časopis má de facto dvě části. Jedna část je byznysová. A já bych dával velký důraz na to, že je byznysová a ne ekonomicko byznysová. Ekonomika je o číslech a byznys je o emocích. A druhá část je jednoduše řečeno lifestylová, ale s tím, že jí děláme způsobem, který je srozumitelný uživateli sociálních sítí. Snažíme se přenést poetiku sociálních sítí, a proto jsme vzali Markétu Lukáškovou, která je velmi znalá tohoto prostředí a zatím se zdá, že to velmi funguje.

Obálka časopisu na mě působí trochu bulvárně, byl to záměr?

Jestli na Vás ta obálka působí bulvárně, tak je to v pořádku. To jsme přesně chtěli, protože ekonomiku už nemůžete prodávat na seriózní umělecké bázi, jako to dělá Euro nebo Ekonom. Když se podíváte na prodeje těch časopisů na pultech, tak se bavíme o jedenácti stech kusech týdně. To je strašně málo, to nemá kam růst. Musíte udělat nějaký přesah a ten přesah je v tomhle.

Jak vznikl název Faktor S? Četl jsem, že na to máte pokaždé jinou odpověď, protože se Vás na to pořád někdo ptá.

(směje se) Dobře, takže pro dnešní den. My jsme původně chtěli, aby se to jmenovalo Faktor B jako Faktor Byznys. Ale pak nám došlo, že by si to lidi vykládali jako Faktor Brožová. Tak jsme tam dali Faktor S jako Faktor Soukup, to je daleko levnější. To je odpověď pro dnešní den. (směje se)

Teď trochu odbočím. Vy jste studoval žurnalistiku?

Já jsem studoval žurnalistiku, ale nedostudoval. Jsem zběhlý student žurnalistiky.

Kdybyste dostudoval, myslíte, že by Vám studium k něčemu bylo? Litujete toho, že jste skončil, když v médiích pracujete?

Myslím, že kdybych žurnalistiku dostudoval, tak bych byl schopen daleko analytičtěji hovořit o tom, co vlastně dělám. Ale nejsem si vůbec jistý tím, že bych to dělal jinak. Nevím. Je to otázka, na kterou neumím úplně odpovědět. Možná bych třeba vůbec nedělal žurnalistiku jako takovou a věnoval bych se studiu médií.

Ztotožňujete se s názorem, že k práci redaktora není vysoká škola žurnalistiky potřeba?

Myslím si, že není. Naopak si dokonce občas myslím, že akademické vzdělání v téhle oblasti je pro práci redaktora nebo reportéra spíše překážkou, protože lidi, kteří jsou akademicky vzdělaní, mají tendenci moc přemýšlet o věcech, které by měli dělat intuitivně. A pokud tam novinářská intuice není, tak je to špatně a nedá se to nahradit.

Na Vašem twitterovém účtu máte poměrně hodně příspěvků. Snažíte se takto ovlivnit názory lidí a společnost?

Já spíše zkusmo vypouštím balónky. Co se týče Twitteru, tam dávám věci, které mě zajímají, a o kterých si myslím, že by se z nich mohla stát zajímavá agenda. A většinou to funguje, protože když něco dám na Twitter, tak se to do dne objeví někde v médiích. Netvrdím, že je to proto, že jsem to tam dal. Ale tím, že kolegové sledují zhruba totéž. Je to taková zpětná vazba. A Facebook, to je prostě zvěřinec. Tam se chodím koukat, občas tam něco hodím a čekám, co se bude dít a vždycky mě to překvapí.

Dají se podobné a často ironické komentáře očekávat i ve Faktoru S? Je založený na podobném humoru, protože skoro každý třetí příspěvek na vašem Twitteru je napsaný s jistou nadsázkou a ironickým komentováním aktuálních věcí.

Je na tom založený. Já dokonce rád říkám, že jsem v Emprese zástupce ,,lidskýho moudrýho horníčkovskýho humoru“.

Spolupracujete i nadále s webem Manipulatoři?

Jasně, spolupracuji, jenom už na to nemám tolik času. Stále se snažím, pokud můžu, nějaký způsobem pomáhat. V tuhle chvíli se hlavně snažím shánět peníze na provoz, protože to stále děláme ve vlastním volném čase a agenda už hodně narostla. Když jsem nastupoval do Empresy, tak jsem si dokonce vymínil, že si Manipulátory nechám.

Pracoval jste i jako šéfredaktor internetového projektu Ekonomický deník. Která práce Vás baví víc? Pro tištěný časopis nebo pro web?

Určitě pro tištěný. Moje první pořádná práce v médiích byla v časopise. Když vás to jednou chytne, tak vám to vleze někam pod kůži, jak říkáme my umělci ,,máte to v tom srdíčko“. To si dělám srandu, ale když to máte rád, tak vás to nepustí nikdy.

Jaký je momentálně Váš pracovní cíl?

Krátkodobý cíl je dostat se k tomu, aby Faktor S prodával ve volném prodeji deset tisíc kusů. A druhá věc je zvednout prodeje Týdne. Ten má stále rezervu. Chceme se dostat na pětadvacet tisíc kusů týdně.

David Halbrštát, Pavel Karásek

Přidat komentář